Čo by mal budúci prvák vedieť
- samostatne sa obliecť a obuť
- pozapínať si gombíky a zaviazať šnúrky na obuvi
- samostatne sa najesť
- samostatne sa obslúžiť na WC, umyť si ruky, spláchnuť a podobne
- správne vyslovovať všetky hlásky
- vysloviť krátke slovo samostatne po hláskach
- vyjadrovať sa plynule aj v zložitejších vetách
- spočítať predmety do päť, plynulo napočítať do desať
- poznať geometrické tvary
- interpretovať obsah krátkej rozprávky
- poznať naspamäť detskú pesničku alebo básničku
- kresliť pevné a neroztrasené línie
- nakresliť postavu so všetkými základnými znakmi – hlava, krk, trup, plecia, postava je anatomicky správne rozložená
- vystrihnúť jednoduchý tvar podľa predkreslenej čiary
- poznať základné odtiene farebného spektra – červená, zelená, žltá, oranžová, fialová...
- orientovať sa v priestore, vedieť, kde je vpredu, vzadu, hore, dole, vpravo, vľavo
Ako by sa mal budúci prvák správať
- vydrží pri hre alebo inej činnosti 15-20 minút
- začatú prácu alebo hru dokončí, nezačína stále niečo nové, neodbieha
- na nové prostredie a osoby si zvyká bez väčších problémov – neplače, neskrýva sa za rodičov, neuteká
- väčšinou sa hrá spoločne s deťmi, nestráni sa ich spoločnosti, nie je medzi deťmi bojazlivý a plačlivý
- nie je agresívny, spory s deťmi dokáže riešiť väčšinou bez bitky, hádky, vzdorovitosti
- v jeho správaní by sa nemali prejavovať zlozvyky – cmúľanie prstov, ohrýzanie nechtov, časté pokašliavanie, žmurkanie, špáranie v nose
- nezajakáva sa pri reči,
- nepomočuje sa,
- ovláda prejavy slušného správania – pozdraviť, odzdraviť, poďakovať, poprosiť...