Pripravenosť dieťaťa do školy - školská zrelosť

Čo by mal budúci prvák vedieť

  • samostatne sa obliecť a obuť
  • pozapínať si gombíky a zaviazať šnúrky na obuvi
  • samostatne sa najesť
  • samostatne sa obslúžiť na WC, umyť si ruky, spláchnuť a podobne
  • správne vyslovovať všetky hlásky
  • vysloviť krátke slovo samostatne po hláskach
  • vyjadrovať sa plynule aj v zložitejších vetách
  • spočítať predmety do päť, plynulo napočítať do desať
  • poznať geometrické tvary
  • interpretovať obsah krátkej rozprávky
  • poznať naspamäť detskú pesničku alebo básničku
  • kresliť pevné a neroztrasené línie
  • nakresliť postavu so všetkými základnými znakmi – hlava, krk, trup, plecia, postava je anatomicky správne rozložená
  • vystrihnúť jednoduchý tvar podľa predkreslenej čiary
  • poznať základné odtiene farebného spektra – červená, zelená, žltá, oranžová, fialová...
  • orientovať sa v priestore, vedieť, kde je vpredu, vzadu, hore, dole, vpravo, vľavo

Ako by sa mal budúci prvák správať

  • vydrží pri hre alebo inej činnosti 15-20 minút
  • začatú prácu alebo hru dokončí, nezačína stále niečo nové, neodbieha
  • na nové prostredie a osoby si zvyká bez väčších problémov – neplače, neskrýva sa za rodičov, neuteká
  • väčšinou sa hrá spoločne s deťmi, nestráni sa ich spoločnosti, nie je medzi deťmi bojazlivý a plačlivý
  • nie je agresívny, spory s deťmi dokáže riešiť väčšinou bez bitky, hádky, vzdorovitosti
  • v jeho správaní by sa nemali prejavovať zlozvyky – cmúľanie prstov, ohrýzanie nechtov, časté pokašliavanie, žmurkanie, špáranie v nose
  • nezajakáva sa pri reči,
  • nepomočuje sa,
  • ovláda prejavy slušného správania – pozdraviť, odzdraviť, poďakovať, poprosiť...